Наш фаундер, Олександр Паньковецький, поговорив з Forbes про багато цікавого:
- 3 чого зʼявилась ідея створити ті самі батончики FIZI?
- Що за виклики отримав бренд під час запуску у воєнні часи?
- Які джерела залучених коштів для розвитку бренду?
- Та які цілі ставимо перед собою зараз?
Читайте інтервʼю тут або на сайті Forbes та не забудьте про свій улюблений батон сьогодні 🤭
Олександре, розкажіть, як ви прийшли у бізнес з виробництва і продажу продуктів харчування?
У 2009-му, закінчуючи навчання у виші, я прочитав статтю про особливості органічних продуктів і зацікавився цим тоді ще новим в Україні напрямом. Обговорив з кількома одногрупниками, ми вирішили ризикнути і вже за рік, консолідувавши зусилля, відкрили інтернет-магазин продуктів здорового харчування. Він став першим підприємницьким досвідом кожного з нас, над яким ми пропрацювали п’ять років, познайомившись за цей час із ринком, постачальниками, тенденціями і трендами. У 2015 році ми продали цей бізнес.
У 2015-му я прийшов на посаду директора у компанію Eat it, яка у 2017-му трансформувалася у Yaro. Керував розвитком компанії, продажами і фінансовими питаннями, а також наймав команду. Але я прагнув створити власну компанію, де можна було б реалізовувати найсміливіші смакові задумки, створюючи шоколадні та протеїнові батончики, доступні для максимально широкої аудиторії. У 2022 році я звільнився з Yaro і зміг втілити свою мрію – заснував бренд батончиків FIZI.
Скільки працівників із Yaro наразі працює у FIZI?
До 25% моєї нинішньої команди можна пов’язати з Yaro – вони прийшли у FIZI не одночасно, а у різні періоди розвитку компанії, ухваливши рішення з різних причин. Багато з них працювали в інших брендах між роботою в Yaro та FIZI. А з деякими з них я особисто працював у різних проєктах ще до Yaro.
Ми будуємо команду, орієнтуючись виключно на професійність і наявність необхідних знань і навичок для створення корисного українського продукту. Віримо, що кожна людина заслуговує на повагу і відповідає виключно за власні вчинки.
Як змінилася кількість партнерів FIZI і їхнє ставлення до вас після кризової ситуації?
Кілька партнерів дійсно поставили на паузу співпрацю з нами після початку кризи в соціальних мережах. Звісно, ми втратили у продажах, але для нас було важливо, попри все, зберегти всі робочі місця і не скорочувати команду. З партнерами ми продовжували вести прозору комунікацію, і в результаті 90% з них залишилися з нами та повернули наш продукт на полиці і в каталоги. А наші віддані клієнти підтримали нас через сайт, не піддаючись на маніпуляції у мережі. У квітні цього року – у найскладніший місяць з погляду хейту – продажі на нашому сайті були рекордними.
Як вплинув кенселинг на бізнес-показники FIZI? Які наслідки компанія відчуває зараз?
Є емоційний фактор – неприємно, коли люди несправедливо звинувачують не тільки тебе, а й твою команду.
Ми український бренд, заснований вже під час повномасштабної війни. Я особисто та компанія FIZI ніколи не співпрацювали з компаніями з Росії чи Білорусі.
Також у ситуації з кенселингом збивала з ніг невизначеність – ми не розуміли, що буде далі. Брали в оренду приміщення під нове виробництво і боялися, що не вдасться владнати ситуацію. Бізнесовий фактор складно оцінити. Невелике просідання продажів може бути пов’язане не з меседжами у мережі, а з обстрілами, блекаутами і сезонністю – влітку продажі трохи падають.
У чому цінність бренду FIZI та його філософія?
Продукт FIZI – це корисні солодкі батончики з натуральних інгредієнтів. Це вироби з рослинним протеїном без глютену і цукру, які, втім, створені не суто для спортивної аудиторії, а для всіх, хто переймається своїм здоров’ям. До того ж ми як бренд не повчаємо людей, не схиляємо їх на бік вегетаріанства чи веганства.
Батончики FIZI створені для широкої аудиторії – ми робили їх доступними для якомога більшої кількості людей, а не лише, скажімо, для людей із високим доходом. При цьому ми використовуємо натуральний шоколад для покриття батончиків, а не значно дешевшу глазур із пальмовою олією.
Наш бренд легкий і простий, має дружній вайб і слоган Take it FIZI за аналогією з фразою Take it easy, тобто «відпусти, розслабся». Чому так? Бо у так званий постковідний період у світі і в Україні зокрема сформувався запит на продукти mood booster – їжу, яка несе радість, а не лише користь. І ми створили такий продукт.
Які інвестиції були спрямовані на заснування компанії FIZI? Яке джерело цих коштів?
Стартові інвестиції – $100 000 моїх збережень, які були зібрані на купівлю житла для родини. Та цього було недостатньо для масштабування компанії, і ми почали користуватися кредитами. Зараз маємо 5,3 млн грн кредитних коштів від банків і грант на суму 5,7 млн грн від «Дія.Бізнес» – на ці кошти ми придбали обладнання. Також наразі ми ведемо переговори по новому кредиту для завершення ремонту на новому виробництві.
Що найважче у розвитку компанії під час війни?
Дуже важко було наважитися вкласти усі збереження у розвиток бізнесу з нуля і без жодних гарантій на тлі війни. Але я ризикнув і щасливий від того. Ще одна складність – коли ми щойно налагодили процеси, почалися обстріли і блекаути. Ми стикнулися з тижневими затримками по відвантаженнях, хоча звикли відправляти продукцію щодня, зокрема й у вихідні. Також дуже вплинули на роботу непередбачуване подорожчання какао-масла у чотири рази і блокування на польському кордоні.
Коли і у які країни FIZI почала експортувати продукцію?
Ми одразу робили упаковку і українською, і англійською, розраховуючи на експорт. Однак почали експортувати на 9–10-й місяць від початку роботи компанії. Стартували з Польщі, а зараз маємо дистриб’юторів в Іспанії, Литві, ОАЕ, а також точкових партнерів у Чехії, Франції, Великій Британії.
Як отримуєте та аналізуєте фідбек і пропозиції від споживачів?
Це відбувається здебільшого на сайті – для нас дуже важливо чути думку користувачів і оновлювати продуктову лінійку згідно з їхніми побажаннями. Вже маємо 7000 відгуків в Україні та понад 500 відгуків у Польщі. Коли людина оформлює замовлення на сайті, то отримує листа з проханням залишити відгук, а мотивація це робити – заохочувальні бали, які можна перетворити на гривні і придбати батончики.
А в межах нашої програми лояльності покупці, які мають максимальну кількість балів, отримують наші дегустаційні зразки й анкету з проханням оцінити нові смаки. Також у соцмережах влаштовуємо конкурси, в межах яких люди підказують нові смаки, і ми часто впроваджуємо ці ідеї.
Розкажіть про благодійні ініціативи FIZI – для кого вони і які вже маєте результати?
Компанія має два формати соціальних проєктів. Перший – це Charity bar, впроваджений з першого дня нашої роботи. Клієнт купує і «підвішує», скажімо, два батончики FIZI, ми ж множимо цю кількість на три і відправляємо захисникам не дві, а шість одиниць. Уже відправили понад 22 000 батончиків.
Другий вектор – відрахування до благодійних фондів частини вартості з продажів новинок. Наприклад, 10 грн вартості кожного проданого на сайті батончика Lemon Mood спрямовуємо у БФ «Повернись живим». За останній рік роботи вже зібрали 850 000 грн.
Є ще дещо. У вересні 2023 року зробили розділ на сайті з цінами на 20% більшими, ніж наші звичайні. Ті, хто купував продукцію у цьому розділі, у такий спосіб робили благодійний донат – до їхньої «надбавки» у 20% ми додавали ще 20% від себе і спрямовували у БФ «Повернись живим».
Які плани має FIZI щодо розвитку, масштабування та розширення експорту?
Маємо три бізнес-амбіції. Перша – автоматизація виробництва, що дасть змогу виробляти більше продукції, робити це швидше і дешевше, а значить – знизити її вартість для покупця.
Друга – завершення ремонту виробництва і переїзд у нове приміщення до кінця цього року. Більша площа дасть змогу виробляти у сім разів більше продукції. Раніше ми робили лише продукт під брендом FIZI, а зараз готові виробляти продукти під іншими брендами.
Третя – постійний запуск нових продуктів, бо на початку шляху ми вирішили, що будемо завжди оновлюватися, стаючи цікавішими як для українського, так і європейського ринків.