Люба FIZI fam! Незабаром нашому бренду буде 2 роки, FIZI - це бренд, який був створений під час повномасштабного вторгнення. Не дивлячись на складнощі в робочому процесі, найбільша мотивація для нас - дарувати вам любов у кожному батончику! Ми пишаємось, що працюємо в цей час в Україні, створюємо робочі місця, платимо податки та системно донатимо на потреби ЗСУ.
Останнім часом нам все частіше задають питання про нашого власника - Олександра Паньковецького. Ми вдячні журналістам «Українські новини» за інтерес до теми та можливість публічно відповісти на всі питання.
— Наскільки відомо з відкритих джерел, до заснування FIZI Ви мали досвід роботи в компанії Yaro, яка теж працювала у сфері здорових продуктів. І є твердження, що у FIZI ті самі бенефіціари, які вирішили зробити ребрендинг задля уникнення репутаційних втрат.
— Пазл збирається, але не до кінця. Так, дійсно я маю свою довгу історію з Yaro. Я був в компанії операційним директором, більше того — я був першим найманим працівником в Yaro, тож команда і бізнес росли під моїм керівництвом. У Yaro було два зовсім різні напрямки роботи, які конфліктували між собою. Перший — це крафтовий бізнес, здорова їжа та програми харчування, якими займалась співзасновниця компанії. Другий — рітейл, печиво та цукерки. Саме цей кондитерський сегмент був цікавим для мене, я планував його розвивати.
— Яким чином ви планували його розвивати?
— Трансформувати продукт, зробити більш звичним для споживачів, додати сучасних тенденцій та трендів. Але це не зовсім вписувалося в концепцію бренду Yaro. В мене було достатньо натхнення під час роботи: ми постійно вели розмови, однак вони тягнулися роками і не мали кінцевого рішення. Тому я дуже хотів зайнятися власним бізнесом і розглядав багато різних напрямків, в яких можна було б створити щось своє. Коли стався скандал з Yaro, я зрозумів, що для цього прийшов час. Тобто плани я виношував останнім часом, а скандал став поштовхом переходити від планів до дій. Я повідомив власників Yaro, що вирішив покинути компанію та почати свою справу. Але на той момент під моїм керівництвом було багато працівників. Крім того, у Yaro були борги перед постачальниками і співробітниками, і я обіцяв, що ми з ними розрахуємось. Паралельно з цим партнери повертали продукцію, ніхто не за неї платив. Щоб зробити все правильно, я вирішив довести до фіналу процес виходу з мереж партнерів, прийняти повернення товарів, зробити звірки, отримати платежі та розрахуватися з боргами. Я попередив про це власників і паралельно розпочав роботу над власним проектом.
— А яке Ваше особисте ставлення до тієї фотографії, що опублікувала Привалова?
— Знаєте, коли вже пройшло майже три роки від того, нема компанії і я не її підлеглий, критикувати та хейтити просто. Але моя думка, що коли я працював з людиною, отримував зарплатню, то вже або день в день звільняєшся, або ділиш репутаційні проблеми. Що, власне, зі мною і сталося. В моменті, так, ми в команді всі були шоковані тою публікацією і команда це засудила. Але оскільки я тоді не міг запропонувати альтернативу людям та забрати їх в новий проект, то вирішив йти тихо і не шкодити ще більше бренду своїми заявами.
— Що відбувалось далі?
— Моя робота в Yaro мала закінчитися до кінця лютого 2022 року. Але почалося повномасштабне вторгнення Росії, яке ще більше загострило ситуацію. Замість мене в Yaro мав прийти новий директор, проте цього не сталося. І фактично на мені вже була не передача справ, а закриття боргів компанії, бо люди були без зарплати, виробництво зупинилося, частину продукції ми передали волонтерам, а частину я намагався врятувати, щоб мати змогу виплатити співробітникам якісь гроші. Моя роль як керівника Yaro закінчилися у квітні 2022 року. Мені здалося, що власники Yaro не планували зберігати компанію, а я не планував лишатися з ними. Тому в мене був вибір — йти за своїми планами, які я мав до повномасштабного вторгнення і все ж запускати власний бізнес або шукати роботу.
— Звідки з’явився стартовий капітал для FIZI?
— Я був топ-менеджером і мав певні заощадження. Перед заснуванням FIZI у мене була серйозна розмова з моєю родиною, адже перед нами постав вибір: купити житло, якого у нас немає, або ризикнути і вкластися у бізнес. Дружина мене підтримала і у травні-червні разом з командою ми все ж запустили FIZI, але в урізаному та максимально бюджетному форматі.
— Як відреагувало Ваше оточення?
— Друзі дивились на нас, як на божевільних. Ситуація була нестабільною, але, можливо, це навіть допомогло. В той час запускалась мала кількість нових компаній, що дозволило нам бути більш помітними на ринку. Це був гарний період для тих, хто ризикує. Після чого, неочікувано для нас, продажі пішли вгору. Ми не були до цього готові, адже попит перевищував пропозицію. Крім того, під час блекаутів затримувалась відправка замовлень, траплялися проблеми з фінансуванням. Але згодом ми стали на ноги.
— Скільки співробітників працює у Вашій компанії?
— Близько 50 осіб.
— Яка частка Ваших співробітників є колишніми працівниками Yaro?
— Ми не ведемо конкретної статистики. Однак, за моїми приблизними підрахунками, таких працівників у FIZI сьогодні 20-25%. Всі вони вже давно звільнились з Yaro.
— Як війна вплинула на Ваш бізнес, і які заходи ви вживали для адаптації до нових умов?
— Ми в принципі запустили FIZI вже під час повномасштабної війни, тому ризики, пов’язані з цим, були з нами завжди. Однак, коли ми входили в цю зиму, у нас вже був власний генератор. На кожному етапі з’являються нові виклики: наприклад, на нашу роботу сильно вплинуло блокування польськими фермерами українського кордону.
— Як саме?
— Затримуються постачання інгредієнтів, експортувати продукцію значно складніше та дорожче.
— У які країни Ви експортуєте товари?
— Експортувати власну продукцію ми розпочали через рік після запуску компанії. Зараз ми працюємо в Польщі, є дистриб’ютори в Іспанії, ОАЕ, а також невеликі партнери у Чехії, Італії, Франції, Німеччині. В цьому році ми зрозуміли, що дуже обмежені у виробничих можливостях. Ми мали багато запитів на приват-лейбл — це виготовлення нами продукту на власному виробництві для іншої торгової марки. Такі запити ми поставили на паузу, тому що зараз ми не встигаємо виробляти навіть власну продукцію. Але ми працюємо над розширенням виробничих потужностей. В Україні сьогодні багато ризиків, але й багато можливостей.
— Як ваша компанія ними користується?
— Нещодавно ми виграли грант від "Дії" на переробне підприємство, який компенсує половину вартості необхідного обладнання для нового виробництва. Також ми маємо дві кредитні програми: один з кредитів я отримав восени минулого року. Щодо умов: перший кредит у нас під 13%. Зараз ми в процесі фінального погодження кредиту під інвестиційні потреби — там 7% річних. Але якщо ми наймемо певну кількість працівників, буде вже 5%. Однак є нюанс щодо застави — оскільки у мене немає власного житла, поручителями виступають мої батьки. Ми пройшли аудит і всі необхідні перевірки для отримання грантів і кредитів.
— Повернемося до Ваших виробничих потужностей. Чи правда, що Ви виготовляєте свою продукцію на виробництві Yaro?
— Це не відповідає дійсності. Ми орендуємо виробниче приміщення у власника, який не має жодного відношення до Yaro, окрім того, що колись також надавав їм приміщення в оренду. Для підприємств, які лише починають свій шлях, набагато дешевше орендувати виробництво, ніж будувати власне. Таким чином, коли ми змінимо виробництво, адже плануємо розширятися, наше місце буде орендувати вже інша компанія. І вони так же, як і ми, не матимуть відношення до Yaro.
— Які основні тренди Ви спостерігаєте на ринку продуктів здорового харчування в Україні та світі сьогодні? Як змінилося споживацьке ставлення до продуктів здорового харчування в умовах пандемії та воєнного стану?
— Пандемія вплинула на ринок снеків, частково повернувши в іншу сторону тренд на здорові продукти харчування. З’явилось багато товарів, які націлені дарувати не лише користь, але й гарні емоції. Люди почали менше боятися цукру, повернулися класичні солодощі — це загальносвітовий тренд. Зараз також є великий запит на функціональну їжу — у її складі вже має бути правильний баланс білків, жирів та вуглеводів. Це більш комплексна історія, ніж просто "no sugar" та "no gluten". Наостанок — споживачі звертають увагу на смак. Якщо формули не дадуть приємного смаку, в цьому немає сенсу, адже їжа — це не таблетки. Тому у нашому бізнесі це головне — створювати такі смаки, за якими споживач буде повертатися.
— Чи плануєте Ви розширення асортименту продукції в найближчому майбутньому?
— Ми відкриті для експериментів, адже хочемо бути цікавими для споживача. Нещодавно, на 1 квітня, ми запустили солоний батончик — він був створений як "прикол". Його клали безкоштовно до замовлення. Половина споживачів викинули його, але інша частина почала вимагати додавання цього батончику в основний асортимент. Тому ми продовжимо запускати незвичайні історії і точно будемо виготовляти щось крім батончиків.
— Давайте повернемось до історії з якої ми почали. Ще у 2023 році користувачі соцмереж припускали, що FIZI - це "перевзуте" Yaro і може мати відношення до російського бізнесу. Пізніше з'являються розслідування, у яких журналісти піднімають питання про Вашу роботу у Yaro, а також звільнення, яке відбулось пізніше, ніж Ви заснували FIZI. Як так сталося, що Ви працювали на конкурентів, вже маючи власну компанію?
— Я вже казав, що моя історія закінчилась у квітні 2022 року. Те, що я юридично був керівником компанії до літа пов’язане лише з тим, що для мого звільнення мали відбутися збори й проголосувати звільнення. Я не міг впливати на ці процеси. І навіть юридично, я спочатку звільнився і тільки потім ми запустили свій бізнес. Затримка була через необхідність нотаріального завірення зборів і власники ніяк не могли знайти часу на це. Щодо звинувачень і хейту на нашу адресу — ця історія для нас не нова. Ми зіштовхнулися з нею в травні-червні 2023 року. Зізнаюсь чесно: тоді ми не були готові до цього морально. Нам були представлені деякі питання та факти, ми на них відповіли. У всіх партнерів, банків та державних організацій є набагато більше деталей щодо нашої компанії, ми проходимо досить жорсткі комплаєнс, починаючи працювати з іншими бізнесами. Після хвилі критики ми прокомунікували у соцмережах і ця історія стихла. Але для нас було неочікувано, коли один блогер наприкінці березня в мережі "Х" опублікував ребус, на якому зображено скріншот Instagram-посту співвласниці бренду Yaro та фотографія батончиків FIZI. В результаті, без аргументів та доказів, почалась кампанія хейту проти нашого бренду.
— Тобто блогер перед тим як опублікувати пост не поставив Вам жодного запитання?
— Звичайно. Не було питань чи уточнень.
— Чи помітили ви зміни в поведінці ваших споживачів або партнерів після цих подій?
— Було призупинено постачання наших батончиків у супермаркети "Сільпо". І це досить болючий момент, бо "Сільпо" є нашим значним партнером і ми, звісно, недоотримуємо доходи, оскільки зараз не продаємось там. А держава, відповідно, недоотримує податки. З іншого боку, за минулий тиждень на нашому сайті з’явилося вдвічі більше замовлень. Адже коли споживачі не можуть знайти улюблений продукт через один канал постачання, вони переходять на інший. Серед наших клієнтів ми не відчули особливої стурбованості. Проте ми для себе отримали важливий урок про те, що фокус має бути на власний канал продажів, щоб не бути вразливо залежними від подібних ситуацій.
— Як вирішилася ситуація з продажем вашої продукції в "Сільпо" і чи будуть батончики FIZI надалі представлені у супермаркетах України?
— Ця історія не закінчилась. У нас продовжується комунікація з партнерами, але вона досить обмежена. Ми ставимося до цього з розумінням, вони зазнали певного публічного тиску і формують свою позицію комунікації. Але в практичному сенсі не відбувається додаткових перевірок, вони просто взяли паузу.
— Наскільки Ви вірите в те, що ініціатором цієї кампанії є ваші конкуренти? У ряді статей було написано, що за цим стоїть львівський бренд "MasloTom".
— Ми зустрічалися зі співвласником згаданої компанії. Він запевнив, що його бізнес не причетний до хвилі хейту проти FIZI, а також заявив, що запуск їх батончиків майже в один час з публікацією блогера у "Х" є співпадінням. Я йому довіряю, у нас є певна позитивна історія стосунків. Чи стоїть за цим скандалом хтось з наших конкурентів загалом? В мене немає таких доказів, а домислами ділитись некоректно. Проте дуже багато всього для одного тижня — спочатку пост блогера, потім нас посварили з колегами, а два дні тому на дата-центр, де розташований сервер нашої облікової системи, була потужна атака. Багато даних зруйновано і це на якийсь час вплине на роботу.
— Ваша зустріч стала результатом певних дискусій, які велися у соціальних мережах. Виходячи з коментарів, Ви намагалися винести цей конфлікт у площину дебатів. Чому вони не відбулися?
— Тригером виступили статті, які були опубліковані в медіа. Для мене це була несподіванка, адже я ніколи не допускав критики у бік колег по ринку. У свою чергу ми намагалися вести м’яку комунікацію. Врешті домовились про публічну зустріч з власником компанії "MasloTom". Однак мені здалось, що такий формат зашкодить нашим бізнесам. Адже під час війни корпоративний конфлікт виглядає смішно і гидко. Посередниками на зустрічі погодився виступити Український центр медіації при Києво-Могилянській академії. Вони дізналися нашу позицію і зробили все можливе, щоб ми перейшли в закритий формат діалогу з власником "MasloTom", проговорили проблему, потиснули один одному руки і продовжили займатися тим, що ми вміємо найкраще.
— Ну і як, потиснули?
— Так. Я поважаю їх бренд. Ми працюємо на ринку, де домінують міжнародні компанії, і українські бренди займають мізерну частку. Тому я тішусь появі в супермаркетах таких брендів, як "MasloTom". Більше того, ми виступаємо партнерами, адже закуповуємо у них горіхову пасту для деяких наших видів батончиків. Вони дуже серйозно підходять до якості та стандартів виробництва, через це ми обрали їх, як одного з постачальників.
— Чи маєте ви плани на співпрацю з іншими брендами або організаціями для підвищення довіри до вашого бренду?
— З партнерами, колегами і конкурентами у нас продовжується співпраця. Український бізнес допомагає один одному. Зараз ми працюємо над новим виробництвом, замовили обладнання, взяли в оренду нове приміщення та скоро будемо переходити до ремонтних робіт. Сподіваємося, після того, як ми вийдемо на більшу виробничу потужність, з’явиться ще більше експортних контрактів. Тому з кінця літа ми почнемо активно працювати по експорту, розширювати команду, шукати клієнтів, брати участь у виставках, а також робити все можливе, щоб завантажувати власне виробництво.